بهشتی به نام فریدونکنار

| (1) نظر | تعداد بازديد : 4146 مرتبه
مجموعاً 3 امتیاز از 5 توسط 7 نفر

عکس هوایی فریدونکنار

 

اگه گذرتون به شمال افتاد و خواستین مزه خوش طعم ترین برنج و خوشمزه ترین ماهی شمال رو بچشین بهتون توصیه میکنم حتما سری به فریدونکنار بزنید . فریدونکنار یکی از شهرهای ساحلی استان مازندرانه . شرقش میخوره به بابلسر ؛ از غرب هم به سرخرود و محمودآباد وصل میشه و جنوبش هم آمله . از بابلسر 10 کیلومتر ؛ از محمود آباد 25 کیلومتر و از آمل 30 کیلومتر فاصله داره .

شهرک هایی مشهوری مثل خزرشهر ، دریاکنار، خزرکنار و خانه دریا هم در اطراف فریدونکنار قرار دارن. این شهرکها ، ویلاهای اجاره ای هم دارند ولی قیمت شون خیلی بالاست . بعضی از ویلاها تا 2 میلیون تومان در هر شب اجاره میشه . مخصوصا در شهرکهای خزرشهر شمالی و خانه دریا . اما عوضش تا دلت بخواد قشنگن . در داخل فریدونکنار هم همه مدل خونه و ویلا و آپارتمان برای اجاره هست که قیمتشون از شبی 50 هزار تومن هست تا بالاتر . البته بستگی به فصل سفر شما هم داره . تعطیلات عید خیلی گرونن و همین طور تابستونها . اما هیچ وقت حتی در شلوغترین روزهای سال هم شما بدون جا نمی مونین . 

 

راههای دسترسی به فریدونکنار هم اینطوریه : اگه از تهران خواستین برین اونجا ؛ سه تا راه داره : 

1. مسیر اول از جاده هراز . این جاده از تهران به آمل ختم میشه . از آمل تا فریدونکنار هم 30 کیلومتر فاصله است . این کوتاه ترین مسیره . مجموعا 210 کیلومتر . 

2. مسیر دوم از جاده فیروزکوهه . جاده فیروزکوه از تهران به قائم شهر می رسه . از قائم شهر باید به سمت غرب مازندران حرکت کنین . اول می رسین به بابل ؛ بعد بابلسر بعد هم فریدونکنار ؛ این مسیر حدود 100 کیلومتر طولانی تره . 

3. مسیر سوم از جاده چالوسه . بعد از رسیدن به چالوس باید به سمت شرق مازندران حرکت کنید . یعنی نوشهر ؛ نور ؛ محمود آباد و فریدونکنار . این مسیر هم طولانی تره و هم ترافیک بیشتری داره . اما از نظر زیبایی از بقیه مسیرها بهتره . 

4. برای کسانی هم که شرق کشور یعنی از استان های گلستان و خراسان می خوان به این شهر برن یا از غرب یعنی گیلان باید بگم که فریدونکنار در مسیر اصلی جاده شمالی قرار داره و راه دسترسیش بسیار ساده است . 

فریدونکنار ساحل ماسه ای خیلی خوب و بزرگی داره بنابر این برای شنا و ورزش های ساحلی مثل فوتبال و والیبال ساحلی مناسبه . اگه هم وضع مالی تون خوبه جت اسکی رو در تابستان از دست ندین . می دونین که شهرهایی که در مازندران ساحل ماسه ای خوبی داشته باشن و به جاده اصلی نزدیک باشن 4 تا شهر بیشتر نیست : بابلسر ؛ فریدونکنار ؛ سرخرود و محمود آباد . به اضافه شهرک هایی که در این مسیر قرار دارن . 

 

 

 

 

از محمود آباد که به سمت غرب دریای خزر حرکت کنی به دلیل نزدیکی کوه و دریا ؛ ساحل داره سنگ ریزه هایی میشه که موقع حرکت در ساحل پا رو اذیت میکنه . البته در شرق دریای خزر هم شهرهاش مثل ساری ساحل خوبی دارن ولی چون این شهرها از جاده اصلی دورن؛ مسافران کمتر به اونجاها میرن . 

فریدونکنار یکی از مراکز بزرگ صید و صادرات ماهی شمال به نقاط مختلف کشور هم هست و بازار بزرگ ماهی اش هم معروفه و هم تماشایی . خوشمزه ترین ماهی این منطقه هم ماهی سفیده. فقط این نکته رو موقع خرید ماهی در نظر داشته باشین که ماهی مناطق شرقی مازندران به دلیل گل آلود بودن دریا مزه خوبی ندارند و ارزون تر هستن . بنابر این موقع خرید باید به این نکته توجه داشته باشین . چون در بازار ماهی فریدونکنار همه نوع ماهی هست . در ضمن ماهی های نر گرون تر هستن و گوشت بهتری دارن . حواستون به "پرورشی بودن" یا "دریایی بودن" ماهی ها هم باشه . ماهی دریا کمی از ماهی پرورشی باریکتره. تازگی ماهی هم مهمه . سفت بودن بدن ماهی و نداشتن لک های قرمز از نشونه های ماهی تازه است . در ضمن زمستانها بازار ماهی رونق بیشتری داره و فصل خوبیه برای خرید . مخصوصا دم عید . 

بازار ماهی

 

 

در فصلهای سرد سال در کنار بازار ماهی؛ بازار پرنده های وحشی هم برپاست که در نزد شمالی ها ارزش بالایی دارن . مرغابی و غاز و انواع پرنده مهاجر که از سیبری وارد ایران میشن در تالاب فریدونکنار فرود میان و شکارچی ها هم اونها رو به دام میندازن . قیمت این نوع پرنده ها نسبتا گرونه و طبخ شون هم مهارت خاصی میخواد .

بازار پرندگان

 

 

 

کنار بازار ماهی یه هتل رستوران هم هست که غذای محلی رو طبخ میکنه . ماهی کباب یا خورش مرغ ترش رو از دست ندین . به زبان شمالی بهش میگن : سس خرش sose khereshJ . 

 

خورش مرغ ترش

  

 

ماهی کباب

 

تالاب فریدونکنار در پاییز و زمستان زیبایی خاصی داره و خوبی اش اینه که با خودرو میتونی تا نزدیکی های تالاب جلو بری. این تالاب زیستگاه بین المللی درنای سیبری، یکی از نادرترین درناهای جهانه و صیدش ممنوع . صید دیگر پرندگان در این تالاب با تورهای مخصوصی انجام میشه که تماشاش خالی از لطف نیست . استفاده از تفنگ برای شکار در این تالاب ممنوعه . 

  

  

 

برنج طارم محلی (معروف به سنگه طارم ) فریدونکنار هم گرون ترین نوع برنج در مازندران محسوب میشه . این نوع برنج به خاطر عطر و طعمش معروفه و قد بلندی نداره . فقط حواستون باشه هر برنجی که در فریدونکنار عرضه میشه برنج این شهر نیست . معطر بودن و یک دست بودن برنج رو می تونید خودتون تشخیص بدین . 

 

 

حالا بریم سراغ مراکز خرید . اگه می خواین اجناس محلی مثل ماست و ترشی و اردک ؛ تخم مرغ محلی , مرغابی و دلال ماهی و میوه ...... رو به قیمت خوب بخرین توصیه می کنم به بازار سنتی شهر برین . یعنی همون جایی که اهالی برای خرید میرن . آدرسش دقیقا وسط شهره . 

شکر قهوه ای (خشک شده عصاره نیشکر ) رو هم می تونید از همون جا تهیه کنید . این طبیعی ترین نوع شکر هست و هیچ ماده اضافه ای نداره . شمالی ها به جای قند ازش استفاده میکنن . شهد نیشکر هم به صورت مایع هست .

شکر قهوه ای

 

بازار لباس هم بعد از پل وسط شهر قرار داره . البته اگه قصد خرید لباس لوکس رو دارین توصیه می کنم به 5 کیلومتری شهر به سمت بابلسر برید . اونجا پر از فروشگاههای بزرگ لباسه . دقیقا روبروی شهرکهای دریا کنار و خزرشهر . در فصل صید هم می تونید به کنار دریا برید و در اونجا هم از تماشای صید لذت ببرید و هم از صیادها ماهی تازه بخرید . البته کمی گرون میدن . 

حالا بریم سراغ اقامت در شهر . بهترین و گرون نقاط برای اقامت مخصوصا در تابستان در مناطق ساحلی و چسبیده به دریاست . در کنار جاده اصلی شهر خیابانی در نزدیکی دریا احداث شده که فاصله اش با دریا در حدود 50 متره . این خیابان از ابتدا تا انتهای شهر کشیده شده . در اطراف این خیابان سوییت های زیادی برای اجاره وجود داره که نرخشون متفاوته . بسیاری از مسافران هم در پارک لاله که اون هم در قسمت شرقی همین خیابان قرار چادر می زنن و شب رو سر میکنند . پارک دقیقا متصل به دریاست . هر چی از دریا فاصله می گیری قیمت سوئیت ها و خونه های اجاره ای کمتر میشه . البته کل شهر ساحلیه و حداکثر فاصله ای که خونه ها از دریا دارن به دو کیلومتر نمیرسه . بنابر این با پای پیاده هم می تونید به دریا برید . در 5 کیلومتری فریدونکنار به سمت غرب شهر "سرخ رود" قرار داره که البته زیاد معروف نیست ولی ویلاهای اجاره ای خوبی داره . رستوان شیکی هم در اونجا به اسم ترنج هست که انواع غذاهای محلی و غیر محلی رو سرو می کنه .

سرخرود

 

 

 

 

اگر هم اهل ماهی گیری با قلاب هستین توصیه میکنم به اسکله سنگی فریدونکنار برین. اونجا حتما دوستان زیادی پیدا می کنین .

گردآورنده : سید مهدی جعفری (پیام)

 

 

***

اگه اطلاعات بیشتری خواستین میتونین به منابع زیر مراجعه کنید:

سایت فریدونکناری های مهاجر

بخش فریدونکنار

 

 

 

به اشتراک بگذارید...
 


نظرات داده شده در این مطلب
اين نظر توسط در تاريخ 1392/12/20 و 12:40 دقيقه ارسال شده است

این سید مهدی ما هم اهل شمال بود خدا رو شکر
پاسخ : بله از اون آدمای خعلی با صفا

نظر خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید
کد امنیتی رفرش




کمی طاقت داشته باشید...
آخرین بحث های کاربران درانجمن


دسته بندی بخش های سایت